recenze, navigace
Aktualizováno
28.4.2023

RECENZE navigací od pana Štádlera, s kterou nelze nesouhlasit.

Recenze nabízených GPS navigací pro automobily.

Jak si vybrat navigaci.
Tato "recenze" vznikla jednak na přání zákazníků ve fórech a také proto, že cítím vlastní nutnost dát stávajícím i potenciálním zákazníkům pokud možno objektivní materiál.

Moto:
V institutu technické navigace na námořní školy jsem se naučil jednomu železnému pravidlu. Veškeré materiály, které zařízení představují je zapotřebí důkladně prověřit a dekódovat. Pro přežití na moři to byl neocenitelný základ. Školou naučená nedůvěra se mně natolik dostala do krve, že při čtení různých materiálů mnohdy silně trpím.

Pravidlo č.1 Všichni podléháme reklamě a zřejmě není v mých chabých technických silách postavit se obrovským finančním sumám vynaloženým na prosazení nesmyslů, které se již staly pravdou.
Často slýcháme - navigace XY se teď hodně propaguje a proto ji chci. Je to nejlepší důkaz že reklama opravdu funguje.

Nejznámější mýty:
-TomTom je nejlepší = není, je to dobře zaplacená kampaň. Je dobrý, patří mezi nejlepší. Pamatujme, TomTom zaplatil více jak 2 mld EUR za koupení mapové společnosti TeleAtlas. Má obrovské finanční možnosti a moc ovlivnit mínění.
-Od známých značek bude asi navigace nejkvalitnější. Není to pravda. Velké značky sice umí autorádia, TV, ale nemusí umět navigace. Nemají takovou tradici, jako ti méně známí, kteří poctivě začali před mnoha lety a prošli náročným vývojem. Velké značky nyní vidí velkou příležitost businessu a proto přišly se svou trochou do mlýna v době, kdy ví, že právě jméno jim pomůže dostat se rychle na trh a zničit konkurenci, která se obětovala prvotnímu vývoji.
- Došlo na má slova: Nejlepší navigace roku 2007. = Krásný marketingový tah od SONY! Udělejte si doma navigaci a učiňte takové prohlášení. Trestné to není, pokud budete mít dost peněz, můžete udělat i billboardovou kampaň a svůj názor na vlastní produkt hlásat v televizi. Proč ukončili výrobu, když údajně měli nejlepší navigaci? Aktualizace pro ně nyní děláme.
- Kupuji si drahou navigaci, abych měl perfektní mapy. = Mapy jsou VŽDY stejné kvality. Navteq, nebo TeleAtlas. Považuji oba vydavatele za rovnocennou kvalitu. Pokud recenze srovnávají, potom obvykle pouze dvě různé verze stejné mapy. Výsledek často bývá stavěn na přesnosti kruhového objezdu XY v městě YZ. Pozor: někteří výrobci přidávají i jiné lokální mapy oproti standardu. Především toto provádí Mio, což je jistě chvályhodné. Špatné ale je, že aktualizace je něco co Miu nic moc neříká. PYes to se můžeme se pokusit Vám nyní pomoci
- Navigace umí TIR. = v 7 státech, ČR mezi ně nepatří. (Pouze ACTIS má deklarováno TIR i v ČR) Zatím si nikdo nenaříkal, že by se dostal pod nízký most.
- Navigace je levná a navíc se propaguje v TV nebo dává zdarma. Nekupte to, když je to tak levné! Ale nedivte se, že to umí jen ČR, nebo + několik států. Pokud chcete něco dokoupit a dohrát, může se stát že TO VŮBEC NEJDE! Tímto proslul TomTom s akcemi v hypermarketech s tak zvanou verzí ONE V3. Momentální aktuální nebezpečí super levných přístrojů přichází z hypermarketů. GPS s celou Evropou pod 2 000 Kč vč DPH - proslulo Tesco. Ujišťuji Vás, že zde mám často klienty pokoušející se zoufale o aktualizaci. Nejde to a tak nezbývá, než jezdit s mapou jaká v přístroji je.
-Mapa je zastaralá jíž při koupi. = Pravděpodobně není, pokud omylem nevykoupíte obchodníkovi staré zásoby navigací. Opět, hypermarkety to bezvadně umí. Pravda: Ještě nebyla na světě nikdy a nikým vydána aktuální mapa. Pro ilustraci: V ČR se ročně aktualizuje cca 25% území. Kromě dálnic a hlavních tahů - ty mají prioritu. Chyba 3 roky stará tedy nemusí indikovat neaktuální mapu. Pokud nechceme toto přijmout, je lépe nadále používat papírovou mapu, kde nám nevadí, že je obvykle daleko staršího data.
Za léta prodeje jsem vytvořil stránku reklamačních podmínek pro Geosatay. ZDE Poněkud zdlouhavé a nudné, ale pravdivé a poučné čtení. Jistě zákazníkům se to příliš nelíbí. Co naplat, pravda je někdy nepříjemná a její přikrašlování se nazývá klamáním spotřebitele. Nevěřte, že někde dostanete lepší podmínky. Maximálně pochybné sliby za subjekty třetí.
-Aktualizace mapy je zdarma. Spíše se ale ptejte, zdali k dané navigaci vůbec aktualizace jsou k dispozici. Nyní někteří výrobci navigací začali bezplatný upgrade "zaručovat" Jejjich závazek za ně vůči spotřebiteli pro jistotu nepřebíráme. Deklarace typu 3 roky aktualizací zdarma mě děsí. Nikdy také neříká, kolik upgradů je zdarma.
- V supermarketu nakoupím nejlevněji: ANO, ale jen to, s čím budete později tvrdě bojovat. Pamatujme: Věta - potřebuji "jen Německo" znamená dokoupení celé Evropy za uvedenou cenu. Všeobecná strategie: Supermarkety lákají na jeden levný výrobek.svého druhu. Zbytek mají stejně drahý, ale obvykle dražší než ostatní prodejci. Podvědomě věříte, že když je levný jeden model, vše je zde nejlevnější. Bezvadně to funguje, snadno se o tom lze přesvědčit i u jiného zboží. Mistrem v tomto oboru je Datart.

Co Vám můžeme při prodeji slíbit?
především to, že si kupujete zařízení tak jak je představeno. Jestli někdy k němu cokoliv bude nelze zaručit. Můžeme pouze sdělit zkušenosti se značkou nashromážděné za léta prodeje. Pokud by Vám u nás někdo slíbil, že něco určitě bude a ono nebylo, byl by to důvod k jeho propuštění. Zní to možná škaredě, ale výrobci toho bylo již tolik slíbeno a nikdy nedodáno...... Proto odmítáme dělat plané sliby za osoby třetí něčeho, co sami nemáme možnost přímo ovlivnit.

Jak bychom si raději navigaci vybírat neměli?
-Především podle toho -co ještě všechno umí - MP3 přehrávače a podobné věci stejně obvykle nikdy nevyužijeme.
-Je poněkud špatné ptáti se na složitost ovládání. V životě je vždy něco za něco. Příliš jednoduché MENU je pouze menu ve kterém jsou obvykle vypuštěny potenciálně důležité funkce. Používat je přeci nemusíme. Horší je, když později zjistíte, že je nemáte k dipozici. Jistě nemám na mysli software 2. a 3. jakosti. Ty složité jsou pro svou nevyzrálost.
-Nejhorší volbou je výběr podle designu.
-Pokud jsme se sžili s jednou značkou a jsem více či méně spokojení, značku zásadně NEMĚNIT! Vyhneme se téměř jistému zklamání. Platí především pro uživatele zvyklé na TomTom

Jak bychom si navigaci vybrat měli?
Především podle počtu dioptrií. Pokud je jich je více, potom navigace s displejem 5" je správnou volbou. Výběr podle značek: Garmin, VDO Dayton a TomTom. Také není od věci připustit, že co se může pokazit se pokazí.....A co se pokazit nemůže, pokazí se také. Bohužel, otázka servisu k mému velkému údivu je naprosto nulovým marketingovým argumentem. Měla by přitom být hodně vysokou prioritou. Vždyť v obchodech je odhadem více jak 5% vadné elektroniky! Někdy může mít jistá série i více ja 50% vadných přístrojů. Ujišťuji, že poruchovost GPS není výjimkou.
Navigaci nejdříve vidět. Alespoň u někoho. Nekupovat podle žádného návodu jen na Internetu. Hlavně ne na základě recenzí, bývají zaplacené.  Zveme na prohlídku našeho obchodu.

Jak je to s Bluetooth?
Pokud hodláme navigaci používat i jako handsfree, budiž. Pouze si musíme uvědomit, že jsme navždy odsouzeni mít navigaci ve stojanu a puštěnou, aby handsfree šlo využívat. Rozdíl mezi přístroji s handsfree a bez je okolo 2,5 tis Kč. Laciněji pořídíme nezávislé handsfree pevně do auta. Pozor odzkoušet kompatibilitu s telefonem! Jinak můžeme být zklamáni.
Pouze doplním p. Štádlera.  Dále pak handsfree v navigaci vám většinou neztlumí rádio a ani neposkytne kvalitnější zvuk jako reproduktory z autorádia.

Konkrétně k jednotlivým značkám: Mio, Garmin, VDO Dayton, TomTom

 

Mio:
Vyvinulo se neuvěřitelně rychle, snad během jediného roku, ve vynikající navigaci po všech stránkách. Poněkud popírá filozofii nutnosti dlouhodobého vývoje. Přístroje Mio, počínaje řadou C520/720, pracovaly bezkonkurenčně prakticky bez poruch. Softwarové poruchy se vyskytly pouze u prvních verzí firmware při párování s telefonem. Pokud je potřebný servis, je prováděn ve vybavených laboratořích na velmi profesionální úrovni firmou VSP Data. Na servis se mohou obrátit jak prodejci, tak i koncoví uživatelé přímo. Obvykle vyřešeno do 10-14 dnů i s časem potřebným na posílání. K přístrojům lze zakoupit/získat v balíčku turistické mapy. Doporučuji jednoznačně TourNavigator pro kvalitní mapy firmy Shocart a možnost dokupování dalších atraktivních map z e-shopu. www.tournavigator.cz Karta je navíc použitelná i v telefonech s OS WinMobile. Obrovskou kaňkou na kráse Mia je problém s aktualizacemi a někdy i náhradními díly. Obzvláště se týká starších, již neprodávaných modelů. Mio má své uživatele napříč generacemi. Vybaveno turistickými mapami je velmi univerzálním zařízením. Nová Mia MOOV již nekomentuji. Turistické mapy již pro ně nebudou kompatibilní. Slib výrobce byl, všechna Mia převést pod nový operační systém, který má MOOV při jím slíbené aktualizaci map. Výsledek je spíše šokující.

Garmin:
Známá, vyzrálá značka, které se nemusíme bát. Displej obdobný jako u Mia. Garmin se snaží zaujmout snadným ovládáním. Touto cestou šel bohužel navzdory svým možnostem a zkušenostem, které za léta vlastního vývoje má. Myslím, že možnost přepnutí do pokročilého rozhraní by nebylo na škodu. Mnozí zákazníci, když přístroj rychle zvládnou, marně hledají další možnosti, které mu mohou chybět a to je škoda. Kdo ale trvá na absolutní jednoduchosti, bude asi spokojen. Přístrojů je mnoho typů, je to poněkud nepřehledné. Všechny silniční a motocyklové přístroje mají stejnou filozofii ovládání a to je myslím dobře. Při navigaci mně na mapovém displeji chybí některé údaje. Nejvíce asi postrádám celkovou zbývající vzdálenost do cíle, pro kterou je nutno překliknout na jiný displej. Kvalita a spolehlivost přístrojů šla v poslední době prudce nahoru. Servis je u dovozce. Bohužel se na něj přímo nemohou obracet koncoví zákazníci a je nutno reklamovat tam kde jsme koupili.Pokud jsou přístroje vadné, velmi často se mění za jiné. Pokud dojde k závadě po záruce, Garmin většinou nabízí možnost koupení nového přístroje za zvýhodněnou cenu. Prostředí stabilní, nezasekávají se. Garmin velmi rád inzeruje turistickou mapu TopoCzech ke každé automobilové navigaci jako klíčovou výhodu. Jedná se o vektorovou turistickou mapu, na kterou je nutno si zvyknout. Rastrové mapě, na kterou jsme zvyklí z papírové formy se vypovídací schopností zdaleka nevyrovná. V poslední době nabízíme přístroje bez dodatkových map za značně výhodnější cenu. Opět opakuji, pořádné mapy Shocart obsahuje pouze TourNavigator. Pro Garmin jsou tvořeny vektorové turistické mapy pro více států. Jejich cena je obvykle od 2tis do 5tis za stát. Aktualizace Evropy pravidelné, bez problému, obvykle počátkem roku. Cena 2200Kč.

VDO Dayton:
mne zaujal natolik, že jsem mu při testu věnoval více času než je obvyklé. To je opravdu pozoruhodné. Servis v ČR, nebo Německu, mohou se obracet jak prodejci, tak i koncoví zákazníci. Přístroje mají dobrou kvalitu. Navigační menu potřebuje vyzrát. Například, nelze sáhnout na displej a ihned posunout mapu. Nutno skočit do menu a posun aktivovat. Není možnost zadání průjezdního bodu.....Samotná navigace je příjemná, dobře zpracovaná. Řazení do pruhů na dálnici je novinkou a je dobře uděláno. Této navigaci máme tendenci ledasco odpustit pro svou líbivou a velmi dobře pracující digitální televizi. V každém případě lze VDO Dayton doporučit. Lze v ní vidět dobrý začátek založený na zkušenosti s vestavěnými modely. U verzí Track možnost nastavit omezení pro kamiony v 7 státech Evropy. Kdo touží po větším displeji, mohu jen doporučit

TomTom:
Jak již psáno, dobrá navigace, ne však nejlepší. Má hodně zastánců. Servis je v Holadsku. Není zapotřebí se tohoto obávat. Sběrná služba vybírá vadné přístroje přímo u uživatelů. Zařídíme i my. Bezplatně odesílá a vrací opravené přístroje zpět. Obvykle celý proces trvá okolo 14 dnů. Mohou se obracet jak koncoví zákazníci, tak i prodejci. Navigace vykazují lépe než průměrnou poruchovost. Pokud si koupíte TomTom, potom musíte počítat s následujícím. Je velmi obtížné, někdy prakticky nemožné dostat náhradní díly u prodejců v ČR. Objednat můžete na www.tomtom.com v sekci příslušenství - zakoupit pomocí kreditní karty v e-shopu. Takto postupujeme i my a jsme ochotni pro zákazníka provést. Ceny jsou včetně dopravného. Upgrade map děláme bez problému. JInak vše potřebné najdete na TomTom.com v češtině. Pozor na TomTom akce! Právě zde můžete narazit na modely, do kterých NELZE mapu za žádnou cenu dokoupit. Viz vánoční akce některých supermarketů v r. 2007. Dle reakcí, zřejmě obchodníci zapomněli zákazníka na tuto drobnost upozornit. Navádění je jasné a velmi dobře zpracované. TomTom se snaží o jednoduchost, což se mu dobře daří. Pokud si na něj uživatel zvykne, je prakticky nemožné jej přesvědčit o jiné značce. Vyhraněnost je téměř ve 100% případů. Přechod na jiný systém vede k nespokojenosti uživatele. Tato vlastnost o TomTomu ale hovoří pozitivně. Trochu to připomíná sázku na jistotu když se nemůžeme rozhodnout. Turistické mapy nejsou pro TomTom dostupné. Další proklamované funkce, jako je vlastní editace map, považuji za otázku velmi individuální. Většinou zřejmě půjde o dobrá předsevzetí. Po jisté době nevěřím, že příliš uživatelů si mapy edituje. TomTom vychází vstříc kritice map od jistého procenta uživatelů a tento nástroj jistě nelze kritizovat. Uvidíme, jak se mapy TeleAtlas budou vyvíjet pod taktovkou TomTom po akvizici.

Ostatní zanačky:
Mějte nemějte za zlé, ale i tak je napsáno dost. Příčin, proč tady není ta či ona značka popsána může býti více. 1, Navigace používá stejný software, jako zde uvedená. Hlavě se jedná o software iGo. (používaný v Miu a mnoha dalších značkách). Takto bych musel bych hodnotit krabičky, což nepovažuji za efektivní. 2, Navigace jsem viděl a nezaujaly mne. To ještě nemusí znamenat, že jsou špatné. 3, Navigace se mně nedostaly do ruky. Co nebylo může být. Aplikovat některá kriteria zde popsaná jistě není pro převážnou většinu zájemců problémem. Dobře se nám začínají profilovat navigace ThinkNavi se 7" displejem. Zatím ale nevíme, jaká bude po čase podpora.

Závěr:
Přiznávám, že styl který zde používám je v dnešním světě profesionálního marketingu poněkud neobvyklý. Je velmi těžké oprostit se od podvědomí reklamních sdělení. Proto ani neočekávám reakci osob nebo subjektů těmito řádky dotčenými. Dobře ví, že potenciální nebezpečnost mého počínání je v zásadě nulová. Ponechávám plně na každém jednotlivci, jak mou snahu zhodnotí.

Přeji při výběru šťastnou ruku. Vl.Štádler
 

 

 
 
 
 
Fotky recenze, navigace recenze, navigace recenze, navigace recenze, navigace recenze, navigace